Școala Postliceală Sanitară ”Carol Davila” din Onești desfășoară (din 30 august 2018 și până la 30 octombrie 2019), prin Programul ERASMUS +, proiectul cu titlul „Practica Europeană în dezvoltarea competențelor profesionale în domeniul nursingului pentru acces pe piața muncii” (cod proiect: 2018-1-RO01-KA102-047501). Este al treilea proiect de acest gen finanțat din fonduri europene ce se derulează la Școala Postliceală Sanitară ”Carol Davila”. Obiectivul general al acestui proiect are în vedere creșterea calității pregătirii profesionale inițiale și sporirea șanselor de integrare pe piața muncii a 40 de viitori asistenți medicali generaliști printr-un stagiu de instruire practică într-o unitate de profil din Uniunea Europeană ( în Italia). Ca obiective specifice ale acestui proiect menționăm că pe lângă efectuarea unui stagiu clinic într-o unitate de profil din altă țară se are în vedere și cunoașterea criteriilor Uniunii Europene în întocmirea planului de nursing (România are implementat actualmente conceptul de nursing al Virginiei Henderson pe cele 14 nevoi) și îmbunătățirea competențelor generale și specifice : stabilirea diagnosticelor de nursing, aplicarea planurilor de îngrijire și a intervențiilor autonome și delegate.
Despre impactul proiectului prof. Ioana Adobricăi, director al Școlii Postliceale Sanitare ”Carol Davila” din Onești ne-a declarat:” Elevii noștri au putut cunoaște programele terapeutice aplicate practic într-un centru de recuperare psihiatrică, au dobândit competențe privind stabilirea diagnosticelor de nursing, de aplicare a planurilor de îngrijire și a intervențiilor autonome la pacienții cu afecțiuni psihiatrice și comportament disturbant, pentru reabilitarea lor socială. Tot ca obiective specifice ale acestui proiect se înscriu cunoașterea serviciilor medicale din altă țară și regulile de funcționare a acestor servicii precum și obținerea Certificatului Europass pentru evidențierea unor experiențe diferite față de alți absolvenți. De asemenea, s-a avut în vedere și obiectivul de dezvoltare a unei linii de cooperare internațională cu unități de profil medical / unități de învățământ de profil medical din Europa, așa cum este el prevăzut în Planul de Acțiune al Școlii Postliceale Sanitare <<Carol Davila>> (2017 – 2022) în vederea creșterii calității actului educațional prin oferirea unor oportunități de diversificare a mediului și metodelor de practică”. Stagiul s-a desfășurat în regiunea Piemonte (Italia), structura Clubhouse – Centrul de reabilitare psihiatrică din Spinardi, care aparține de Societa Cooperative Sociale ”Interactiva”. Programul de stagiu a constat în câte șase ore pe zi, timp de două săptămâni (totalizând un număr de 60 de ore de pregătire practică). Primul flux cu elevi în acest proiect european a avut loc între 6 – 17 mai (cu 20 elevi din anul III) iar cel de-al doilea flux (cu 20 elevi din anul I) a fost cuprins între 10 – 21 iunie 2019.
”Se știe că mulți asistenți medicali își doresc ca să lucreze în străinătate. Efectuarea, de către elevii noștri a unui stagiu clinic în unitatea medicală din Italia le-a dat acestora o mai bună înțelegere la ceea ce înseamnă să lucrezi în străinătate, care sunt așteptările! Ei au căpătat această experiență care aduce o creștere a șanselor de integrare pe piața muncii! Și mai este ceva: un obiectiv ce se materializează într-un rezultat este de a învăța lucruri noi, care să fie promovate în sistemul de sănătate! Elevii care au participat la mobilitatea din Italia au dobândit o mai bună înțelegere și deschidere în ceea ce privește bolile psihice, au văzut ce înseamnă să lucrezi într-o echipă medicală cu adevărat!”, a declarat Oana Theodora Barna, de la Școala Postliceală Sanitară ”Carol Davila” din Onești.
Respectarea normelor de protecția muncii, acomodarea cu regulile organizaționale din mediul privat dintr-un sistem de sănătate diferit de cel românesc, verificarea, prin practică, în această clinică din Italia a cunoștințelor dobândite în școala românească sunt câteva din lucrurile care dau încredere participanților la acest proiect, ce își pot pune în valoare și alte competențe (analizarea și evaluarea planului de îngrijire rezultat în urma studiului de caz din timpul plasamentului, administrarea de medicamente cu rol delegat – sub supravegherea tutorelui, dezvoltarea limbajului tehnic și a abilităților de comunicare într-o limbă străină).
Prin participarea în acest proiect, alături de fișa de monitorizare și de fișa de evaluare referitoare la prezența la această mobilitate, elevii Școlii Postliceale Sanitare << Carol Davila>> din Onești au avut prilejul întocmirii ”planurilor de îngrijire” (fapt ce necesită efectuarea culegerii de date relevante și interpretarea acestora, enunțarea diagnosticelor, ierarhizarea priorităților de îngrijire, efectuarea intervențiilor autonome). Asupra modului de întocmire a ceea ce se numește ”Plan de îngrijire pentru un bolnav” – lucru ce a fost urmărit pe parcursul derulării acestui proiect european, Oana Theodora Barna a menționat:” Planul de îngrijire pentru un bolnav este un document pe care îl realizează asistentul medical, documentul completând fișa medicală, din care face parte și foaia de observație a medicului. Acest plan de îngrijire pentru un pacient se introduce și în sistemul sanitar românesc, la nivelul tuturor spitalelor, în prezent având loc discuții despre actualitatea acestuia, în ce formă și dacă se poate crea o uniformizare”.
Prin activitatea desfășurată toate converg spre alcătuirea unui portofoliu personal dezvoltat, lucru de care cei 40 de elevi ai Școlii Sanitare Postliceale ”Carol Davila” cuprinși în acest proiect european se simt împliniți, pentru că au o mapă de profil ocupațional mai bogată, prin bunele practici europene învățate.
Ion Moraru