Intitulată promițător ”O istorie a Oneștiului. Restituiri (1458 – 1921), lucrarea publicată în 2018 la Editura ”Magic Print” de către Bogdan F. Romandaș, Vasile Jenică Apostol și Vilică Munteanu se constituie într-o ”surpriză mai puțin scontată” pentru cei care așteaptă de câteva decenii sinteza ilustrativă a trecerii timpului pe meleagurile noastre. Autorii sunt, fără discuție, oameni pasionați, dedicați cercetării științifice aplicate, cu un cuantum apreciabil de credibilitate. Bogdan F. Romandaș este unul din cei mai valoroși profesori de istorie dintr-un șir strălucitor al orașului, de la Mihai Hrișcă și Matei Rădulea până la Vasile Momanu, Victor Ciochină, Gheorghe Știrbăț, Mihail Dumache (ce s-au aplecat asupra multor momente din Istoria Oneștiului). Profesorul Romandaș este un harnic scormonitor de arhive, cu fler detectivistic în cercetare, cu probitate în redactare (uneori chiar exagerată prin abundența trimiterilor la surse). Generalul Vasile Jenică Apostol, doctor în istorie militară, constituie prin însăși simpla sa prezență printre noi o resursă de mândrie locală, dar s-a făcut cunoscut și prin contribuția sufletească și cetățenească atunci când se organizează evenimente dedicate cultului eroilor. Cât despre Vilică Munteanu ajunge să menționăm că a fost 27 de ani ”stăpânul” unui tezaur la fel de prețios precum aurul românesc din Banca Angliei, adică Direcția Județeană a Arhivelor Naționale. Pledoariile sale pentru vestigiile locale (Podul lui Ștefan cel Mare, bustul lui Gheorghe Donici și atâtea altele), impresionanta lui colecție numismatică sunt probe nu numai de patriotism local, ci și de talent și pasiune pentru faptul istoric.
Tehnic vorbind, cartea editată de ”Magic Print” este excepțională! Hârtie cretată, demnă de cele mai pretențioase albume de artă, reproduceri fotografice fără cusur, aranjament tipografic ireproșabil, o copertă cât se poate de sugestivă sunt răspunsul pe măsură la generoasa investiție financiară pe care Primăria municipiului Onești s-a hotărât, în mod inspirat, să o facă în anul centenar românesc.
Din păcate, conținutul nu se ridică la aceleași cote. ”O istorie a Oneștiului” se reduce de fapt la paginile 11 – 40 (Capitolul I ”Oană din Moișa și povestea așezării sale”). Urmează 40 de pagini dedicate familiei Aslan (Capitolul II ”Ascensiunea și declinul unei familii grecești”), din care s-ar putea sintetiza câteva pagini pentru istoria localității. Un calup masiv, peste 100 de pagini, îl reprezintă un excelent studiu militar (Capitolul III ”Războiul: 1916 – 1918”), din care informațiile strict referitoare la Onești pot însuma 10 – 20 de pagini. În fine, un ultim capitol ”Corpus documentar (1457 – 1917), care putea fi publicat și separat. Lucrarea colectivă nu-și descompiră autorii secvențiali, lăsându-ne pradă bănuielii. Pesemne o încercare de omogenizare a compilației care suplinește opera curajoasă a unui singur autor capabil să dea uniformitate, obiectivitate și valoare unei veritabile întreprinderi. De altfel, nici autorii înșiși nu sunt convinși de integritatea scrierii, ei intitulând-o, prudent, ”O istorie…” și nu ”Istoria…”
Prefața stabilește patru etape în evoluția localității: satul (1458 – 1864), comuna (1864 – 1952), orașul socialist (1952 – 1989) și orașul post – decembrist (1989 – 2018). Nu este nevoie să mai precizăm că, oferind crâmpeie despre primele două etape, în majoritate cu încărcătură statistică și o secvență (e drept, capitală) din a doua, nepomenind nimic tocmai de epoca de maximă înflorire poți vorbi de … ”o istorie”. Ce ne dezvăluie în schimb prefața, pe bună dreptate, este că oneștenii nu își cunosc propria istorie, nu știu cine au fost Alecu Aslan sau Nicolae Angheni. Nu-i decât vina – zicem noi – a celor care s-au autobotezat cu nume precum Strada Plopului (fără plopi), Buciumului (care nu duce la Buciumi), Tineretului (populată de pensionari), Muncii (noțiune cu totul depășită azi), Păcii (sigur nu pentru automobiliști) și nu Oltea Doamna, Regina Maria, General Averescu, aviator Ioan Guțe. Avem în schimb strada Conților (care poate sugera străinilor că la noi ulițele sunt pline de ducese și marchizi). Prefața aduce un omagiu harnicilor precursori dintre care măcar numele unor Victor Marinovici, Rozalia și Teodor Verde sau Ioan Vasiliu trebuie reținute.
Între mit și adevăr istoric
”Povestea lui Oană din Moișa…” ar fi o poveste dacă frazele n-ar fi fracturate de mulțimea notelor de subsol. Acribia cercetătorului (aproape sigur Bogdan F. Romandaș) este exagerată… Nu mai puțin de 131 de note la 30 de pagini cu ilustrații… Dornici de poveste frumos spusă am consultat alte istorii (Iorga, Constantiniu, Giurescu) constatând că suma notelor este rezonabilă. Călinescu în celebra sa istorie literară, expediază notele la final, însă și acolo la modul general (bibliografie pe scriitori). Nu este nevoie să menționezi sursa din care ai aflat ce știe toată lumea, anume că (observați și excesiva prudență în emiterea afirmației):”există indicii care par să sugereze că familia mamei lui Ștefan cel Mare își avea obârșia în Țara de Jos a Moldovei, în zona Trotușului”.
Dincolo de aceste ”probe de probitate” povestea este frumoasă și tinerii (chiar și seniorii oneșteni) pot afla lucruri interesante. Forma ”Oana” în documentele medievale nu însemna obligatoriu o prezență feminină. Era vorba, cel mai adesea, de Oană, bărbat înzestrat cu întinse moșii. Numele este de origine cumană, Cumania fiind și vechea denumire a spațiului moldav, desemnat ulterior Bogdania. La fel Borzea, cel care a întemeiat Borzeștiul. Oană, venit probabil din Moișa, ținutul Sucevei poate fi considerat ctitorul așezării noastre. Cu pana adevărului istoric, Bogdan F. Romandaș desființează edulcoratul mit al Oanei lui Ștefan cel Mare dar și alte presupuneri, unele rizibile precum aceea că locuitorii zonei erau oameni ”onești”. Povestea înaintează greu printre documente;”Este lucru cert că Ștefan cel Mare era fiul domnului Bogdan al II-lea și al Oltei, dar ascendența și înrudirile părinților stau încă sub semnul controverselor. Bogdan al II-lea a fost socotit de unii autori fiu al lui Alexandru cel Bun iar de alții – fiu al lui Bogdan, fratele lui Alexandru cel Bun… Este foarte probabil că Oltea nu a fost soție legiuită a lui Bogdan al II-lea și prin urmare, nici doamnă a Moldovei. În unele izvoare este numită Oltea, în altele Maria”. Se mai pomenește faptul că ruinele unei fortărețe au dăinuit multă vreme pe șesul de la Mal. Aflăm apoi că , pe timpul Aslanilor Oneștiul avea trei nuclee de gospodărie: Oituz (actualul bulevard), Malu și Peste Vale (intersecția de la gară). La 1849 găzduia Cartierul trupelor rusești (reședința era Conacul Aslan – Clubul Elevilor de azi), trupe care se vor confrunta cu un oaspete neașteptat dar celebru, generalul Jozsef Bem.
Credem că și cronica familiei Aslan este alcătuită de același Bogdan F. Romandaș. O puzderie de adnotări (pagina 42 are 14 rânduri și 11 indicații bibliografice ), un stil glacial, precis, cu puțină participare la fapte omenești lăudabile sau penibile: ascensiuni pe scara rangurilor boierești, căsătorii din interes, răzvrătiri sociale, înglodări în datorii. Numele Aslan se traduce prin ”leu”. Soția unui Constantin Aslan era Eufrosina, sora domnitorului Ioniță Sandu Sturdza. Fiul lor, Alecu Aslan, foarte legat de moșia Oneștilor, ctitorul Bisericii Sfântul Nicolae, a avut nu mai puțin de 12 copii, mulți cu destine remarcabile. Printre ei, Nicolae – strălucit parlamentar sau Mihai, general, comandant al Armatei a III a, socotit pe nedrept, răspunzător de înfrângerea de la Turtucaia. Din alte generații, compozitorul Eugen Ceaur – Aslan era văr cu Darclee, iar numele Ana Aslan nu mai are nevoie de nici o explicație.
Remarcabile sunt la Bogdan F. Romandaș puterea de muncă și curiozitatea științifică. Nu există zonă utilă pe care să n-o fi sondat, de la bibliografia de ordin general la vechiturile din podurile mânăstirești și mărturiile ajunse imperceptibile semne de ruină materială. Remarcabile sunt răbdarea de a prefira stufoși arbori genealogici și capacitatea de a relaționa fapte, evenimente și personalități. Profesorul face parte din categoria cercetătorilor convinși că acolo unde nu există documente, nu există istorie. Există doar palavre, speculații și presupuneri. Așa încât, în pofida apetenței noastre pentru poveste și senzațional, credem că el este cel chemat / ales a ne oferi (chiar și peste un deceniu dacă migălosul demers o cere ) marea istorie a Oneștiului.
Sub arșița războiului
Marele Război (deși un altul care i-a urmat a fost și mai crunt), a avut drept centru de greutate zona Mărășești – Târgu Ocna, Oneștiul cunoscându-i din plin ororile și eroismele. Cu atașament pentru aceste meleaguri, dublat de o excelentă specializare militară, generalul Vasile Jenică Apostol (aici nu ne putem înșela asupra paternității textului), realizează un reușit studiu tematic: așezarea geografică și importanța strategică a localității, jurnale de front, devotamentul Reginei Maria (în foto), inteligența mareșalului Averescu, patriotismul lui Octavian Tăslăuanu. Referințele sunt de global grupând mărturii diverse aparținând unor combatanți feluriți, de la generalul francez Berthelot până la ofițerul de artilerie Romeo Vidrașcu, bunicul concetățeanului nostru Gheorghe Vidrașcu, cel care păstrează documente valoroase de epocă. ”O istorie a Oneștiului”, alta, va trebui să extragă din exhastivitatea documentară a lui Vasile Jenică Apostol aspectele particulare propriii localității: poziția strategică, ”minunată pentru operațiuni militare” (Doamne ferește!) Primăria Onești, sediu al numeroaselor divizii care s-au perindat (chiar și una turkistană), școala de pușcași – mitraliori, garajele de ambulanțe, debarcările de trupe, bombardamentele asupra gării, etc. O mare valoare contributivă o au imaginile fotografice: generalul Eremia Grigorescu plecând din Onești spre Grozești, soldați mânuind un proiector de cercetare (oare cum se asigura energia luminoasă?), Regele Ferdinand acordând decorații (fotografie repetată la paginile 181 și 185), trupe mărșăluind prin peisaje cunoscute (senzație de coșmar), un impresionant recviem în uriașul cimitir (de la biserică până la confluența Trotușului cu Cașinul). Sunt semnalate gesturi semnificative:”Din Onești, într-o noapte din luna septembrie a anului 1917, a plecat în misiune pilotul Mircea Zorileanu din București, aflat sub ocupație străină, pentru a lansa manifeste pline de speranță pentru populația orașului”. Un subcapitol special este dedicat Reginei Maria. Ea a inaugurat la Onești primul spital al Fundației ce-i poartă numele. A vizitat de circa 20 de ori Oneștiul, neuitându-l nici după 1918. L-a inclus în Testamentul redactat în 1933 la Balcic:”Dorința mea fierbinte ar fi fost să înalț o biserică mică pe fostul front de la Onești”. A rezistat vitregiilor vremurilor complexul monumental de lângă Primărie, operă a sculptorului Giuseppe de Monte, adăpostind osemintele a 12 000 de eroi. Din jurnalul Reginei generalul Vasile Jenică Apostol selectează pagini anume. Referințele sunt atât de multe și atât de mișcătoare încât produc mari emoții cititorului oneștean. (”Așa ne place istoria!”). Prețioase sunt și extrasele din jurnalul mareșalului Averescu. La Onești el a anchetat cazul trădătorului Alexandru D. Sturdza, colonel român dezertor la inamic. ”Istoria” ar avea de câștigat dezvoltând cauzele incidentului ( scriitorul Petre Dumitriu l-a speculat artistic în volumul ”Cronica de familie”). Potrivit jurnalului averescan, Oneștiul a fost onorat și de prezența altor personalități;: Ernest Ballif, adjutant regal, ministrul Alexandru Constantinescu și prim – ministrul Ionel Brătianu. Amănuntele veridice, notate de un martor ocular păstrează tensiunea clipei:” Dimineața, paradă la Onești, unde s-au decorat drapelele unor regimente, ofițerii și gradele inferioare. Generalul Eremia Grigorescu a făcut un discurs pompos, după cuvântarea Regelui”. Din însemnările poetului și și ofițerului Octav Tăzlăuanu aflăm și de alte prezențe la Onești: prințul Carol, viitorul Carol al II – lea, iubitor de petreceri populare, Vintilă Brătianu, Barbu Ștefănescu Delavrancea rememorând probabil replici din ”Apus de soare”. Și Tăzlăuanu redă scene semnificative:” Regina era senină, îmbrăcată într-o haină albă. A gustat din pâinea și sarea cu care i-a ieșit în întâmpinare primarul. A ascultat slujba cu adâncă smerenie, iar când muzica cânta la rugăciune, un vultur uriaș se rotea prin văzduh, parca era o cruce plutitoare”; ”A avut răbdarea să cutreiere toate bărăcile pline de răniți, spunând fiecăruia câte un cuvânt de mângâiere”; ”Masa s-a luat într-un pavilion de scânduri, construit la confluența Trotușului cu Oituzul. Carul părintelui din Grozești, carul rusesc, muzica militară și un taraf de lăutari au înveselit masa”; ”Regina a plecat, lăsând în urma ei lumină și căldură. A fost una dintre cele mai frumoase serbări de pe front”. Incredibil, acestea au avut loc la confluența Trotușului cu Oituzul – locul pe unde astăzi ne plimbăm câinii și trântim tone de noroi când curățăm lacul!
Antidotul uitării
”1488 (6396), aprilie 5 Suceava + Din mila lui Dumnezeu, noi Ștefan voievod, domn al Țării Moldovei. Facem cunoscut cu această carte a noastră tuturor celor ce o vor vedea sau o vor auzi citindu-se, că acest adevărat boier credincios al nostru pax Duma, pârcălab ne-a slujit cu dreptate (…) l-am miluit și i-am dat o seliște pe Trotuș, anume unde a fost Oana din Moișa”. Așa începe ”Corpusul documentar” și continuă cu zapise ce pomenesc Oneștiul ca loc bun pentru mori de apă, târguri, culturi agricole, acte de vânzare – cumpărare, tabele de rechiziție, cereri de ajutor, reclamații, telegrame etc. În facsimil, apar documente inaccesibile publicului obișnuit: condici cu liuzi (birnici), foi de recensământ din secolul al XVIII-lea, tabele cu participanții la marile confruntări armate. Nume pe care le reîntâlnim astăzi stârnesc mândria urmașilor: Axinte, Bucioacă, Jipa, Comănici, Lemnaru, Surăianu, Vâlea. Dintr-o statistică a anului 1891 aflăm că Oneștiul avea două biserici (ortodoxă din 1843 și catolică din 1854), opt cârciumi, 1560 locuitori, dintre care 500 ceangăi și 100 evrei. ”Locuiesc aici mulți răzeși din timpul lui Ștefan cel Mare și sunt foarte mândri și gospodari. Aici se găsesc niște ziduri pe un șes în partea de răsărit a comunei, numit Siliștea – Malului”. Din covârșitoarea cantitate de documente ne atrage atenția relatarea veridică de martor ocular la evenimentele din 1907 a preotului Gheorghe Ghioldum, bunicul poetului Vicențiu Ghioldum. După ce ”datinile vechi creștinești în Carnavalul Crăciunului și petrecerile țărănești pe la nunți s-au efectuat în aceste câșlegi liniștit” au început frământările:”În noaptea de lăsat de sec se aude trâmbițada din partea unei companii și se pretinde mie a suna clopotele”. În altă zi din Postul Mare ”pe când scoteam apă la o fântână din grădina mea, văd pe Primarul comunei călare și palid la față spunându-mi în treacăt că o parte din locuitorii din Buciumi sosesc în satul Răcăuți unde stau și, dacă am curaj, să le ies înainte și să-i oprim”. Ulterior ”auzind strigăte furioase și cântări sălbatice, am strigat la familia ce mă înconjura să se închidă iute în casă”. Răsculații aveau ”ochii ieșiți din orbite”, erau ”vineți la față, disperați și toți strigau în unire de moarte”.
Istoria se scrie singură dar ea trebuie și interpretată așa cum fac cei trei autori (Bogdan F. Romandaș, Vasile Jenică Apostol și Vilică Munteanu), în spatele cărora a lucrat ”o armată” de oameni (bibliotecari, traducători, arhiviști, preoți), însuflețiți de ideea că trecutul reprezintă solida temelie pe care prezentul construiește viitorul. Prof. Aristotel Pilipăuțeanu
4 răspunsuri la “O istorie (ocazională) a Oneștiului”
Din articolul de mai sus se poate deduce că titlul cărții este inspirat ca ” O istorie a Oneștiului”.
Istoria (scrisă) a Oneștiului, ar însemna o descriere de la ”atestarea documentară” a localității, trecând prin toate perioadele de transformare-dezvoltare până în zilele noastre. Aici pot fi incluse domeniile făurite, trăite de băștinași și de către oameni veniți de pe alte meleaguri și care au pus ”umărul” la dezvoltarea localității din punct de vedere demografic, economic, cultural și sportiv.
Articolul, ca și lectură, sună frumos.
ApreciazăApreciază
Antohe Rodica (Facebook) :Ca sa „scormonesti ” trecutul nu-i lucru de ici de colo! Acesti oameni minunati,cu, preocupari deosebite scot la lumina, lucruri sterse de negura vremii pentru, a ne ajuta sa cunoastem si sa apreciem la justa valoare istoricul acestui orasel si nu numai! Succes, in tot ceea ce intreprindeti!
ApreciazăApreciază
Nikos Dzali Skourtou (Facebook) : O excelentă monografie a Onestiului care m a adoptat .Multumită unor moldoveni inimosi am.putut afla evenimente importante din viata acestui fost tărg de la confluenta a trei râuri.
ApreciazăApreciază
Ana Machis: Ce bine… Că mai vorbește cineva de Orașul nostru…….. Frumos….. Onești!!!!!!!!!
Măcar atit……… Altceva…..
ApreciazăApreciază